SELAMAT DATANG KE BLOG ANAK-ANAK CEK LALA YANG SHUMEL SHUMEL LAGI LEMAK BERKERIM DISUKAI RAMAI...

BLOG INI IBU DEDIKASIKAN BUAT ANAK-ANAK IBU YANG SANGAT AKTIF, NAKAL TAPI MENGHIBURKAN. MEMANDANGKAN ANAK-ANAK IBU BELOM PANDAI PASAL BLOG, MAKA DENGAN BANGGANYA IBU MENGUMUMKAN BAHAWASANYA IBU YANG AKAN UPDATE SEGALA CERITA MENGENAI 'DOUBLE D' IBU ITU... DINA & DARWISH!

Followers

::TELEKUNG CEKAK KAKAK!::

Pagi tadi, Anak-anak dah siap mandi, pakai baju, ibu sedang mengambil feel dalam jambs.. Tiba-tiba...
"Ibu.. Ibu...."
"heee... ape??" <-- geram org kacau feel!
"Mana telekung cekak kakak??"
"hah?"
"telekung cekak kakak.."
"cekak??"
"Haa laaa..."
"Dalam beg sekolah kakak laa... ibu tgk aritu ade..."
"Ibu tgk? ade?"
"Iyerrr.. cari la dulu..."
*sila imejin perbualan berlansung dari dalam jams"

gedebush! gedebush! gedebush! (sound effect mandi)

Masuk bilik, tgk kakak dah pakai cekak kepala... Adik belum pakai baju. Suar yang koyak semalam, ibu dah jahit malam tadi jugak. POn tak pakai jugak lagi.. Kenapa dik??
Pakaikan baju kat adik... Sikap rambut kakak, betulkan cekak yang dia pakai...
Ibu pon siap2 lah...

"ibu... mana telekung cekak kakak??"
"laaa... telekung cekak ape pulak lagi??"
"Telekung cekak laa.. yang putih tu.. yg kecik tu... yang aritu kakak pakai tu!!"

Aku pon geledah la tempat sidai telekung sembahyang dia. telekung tu memang dah takde..

"Hari tu ibu letak kat sini telekung kakak.. kakak dah amik la kot."
"iyer ke?? nanti kakak tgk"

Dia masuk balik bilik bawak telekung dia. 

"Mane ade! hah.. Ha.. tgk! Mane ade! Takde pon!!"

"Laa.. kakak cari ape sebenarnya ni?"

"Telekung cekakkkkkkkkkkk!!!! yang putih tuuuuuu!!! yang dah kecik tuuuuu!!"

"Tudung ke?? yang ni?"
Aku tunjuk tudung dia yang ade ikat getah ke bekang mcm cekak jugak...

"Hishhh.. Bukan la ibuuuu!! telekung cekak kakak! Yang kakak pakai dulu ni.. yang kecik tuuu.. yang putih tuuuu....!"

"Ishhh... yang mana ni? telekung yang lama tu ke? yang kain licin tu? yang dah kecik tu ke?"

"BUKANNNNNNNNNNN!!!"

Pastu aku nampak satu benda putih atas rak kain baju...

"Yang ni ke???"

"HAAAAAAA!! yang ni laaa.. telekung cekak! Ape la ibu ni.. Yang ni pon tak tahu ke!"


"ITU CEKOP LA KAKAK!!"
gggggrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr....

Read Comments

Saya seorang 'istri' yang takde keje... Tak tahu ape keje saye.. kejap-kejap saya boleh jadi 'mak'.. kejap-kejap saye boleh jadi 'cikgu'.. kejap-kejap saye jadi 'kakak'...
Saye ade istri.. eh! suami.. kadang-kadang saye panggil dia, 'ayah'... kadang-kadang jugak saye panggil dia 'papa'.. tapi selalu saye panggil dia 'adik' laa....
Saye ade 4 orang anak.. tapi sebenarnya, saya ada ramai lagi anak-anak-anak.. patung barbie saya pon anak saya jugak.. tapi hari ni saya simpan dorang suma.. Anak patung pejam mata tu pon anak saya jugak.. tapi dah hilang! Tatau dia pegi mana...

Hari ni kami nak pegi jalan-jalan... 'ayah' bawak keta.. anak-anak duduk belakang yerr...

"mama" pegang kuat2! "ayah" nak bawak laju-laju ni.. macam keta papa... (???)
Vrommmm!! vrooommmmM!!! Vrooommmmmmmmmmmmm!!

Mari saya nak kenalkan dgn anak-anak saya...
Yang baju merah tu cacat sikit tau! Ade sakit lukimia.. itu yg dah robek kulit kepala.. nampak otak! kesiannnn... Nama dia MIA...
Yang telinga panjang mcm arnab tu, nama dia... MIA JUGAK.. (???)
errrrr... 

Dengar kat video ni jer lahhh... 
Tukang taip ni, tak bape nak faham....
(tak tahu ler boleh kluar ke tidak video ni...)

Ok..
Dah dengar dah??
ini lah keluarga bahagia kamiii yang sedang enak bersantai sambil makan twistis...

Tak lama kemudian.. datang lah raksasa yang mengamuk... lalu mereka lari bertempiaran meninggalkan anak-anak mereka... Tetapi raksasa itu bertambah marah!!

"AMBIK CEPATTTTT 'ANAK-ANAK' NI... SIMPANNNNNNNNNNNNN!!!!! KALAU TAK NANTI IBU CAMPAK SEMUA DALAM LONGKANG!!!!!!!!"

begitu lah ceritanya....
motif penceritaan....
SIMPAN LAH MAINAN SELEPAS MAIN....
^_^

Read Comments

::HOMEWORK!::

Selalu kalau memonteng sekolah, jarang cikgu nak bagi keje sekolah...
Tapi kebetulan lah pulak, minggu lepas ponteng sekolah hari jumaat...
Sebab ibu nak pegi kursus, ibu hantar adik n kakak balik umah opah hari Khamis lepas sekolah.
Memula plan asal, nak tinggal kakak n adik ngan papa jer kat umah..
Tapi being Opah yang sgt sayangkan cucu nyer,
tak harap lah cucu kesayangan nyer ditinggalkan bersama apak nyer yang kaki tidur 13 jam! hehhehe... kebetulan pulak, Opah tu nak ke KL.. jadi berhajat nak membawak cucu2 kesayangan beliau ni..
Ibu menurut perintah, Papa lagi senang hati...
Ibu pegi kursus, anak2 berholiday ke KL, papa duduk kat umah mengemas...
(serius! aku balik, rasa pijak lantai umah lain mcm jer.. dlm banyangan, mesti Papa ngemop lantai!)

Hari Isnin pegi skolah mcm biasa. Balik sekolah kakak tak cakap ape2 pon kat ibu.. Tapi bila balik rumah, dah malam, baru kakak bagitau, yang kakak ade keje sekolah.. 
Hah???
Serius ibu tatau.. Ibu bajet, mesti cikgu bagi hari jumaat, then suruh buat time cuti sabtu & ahad. Tapi Jumaat kakak dah ponteng sekolah.. How?? huhu!!
 Ibu selak buku keja rumah kakak.. Kakak kena sambung tulis huruf2 ABC yang besar dan kecil start dari huruf F sampai Z! sebab A sampai E kakak dah penah buat sebelum ni. Pon cikgu bagi sebagai keje rumah jugak.. adehhh!! Kesian kakak... kena buat banyak pulak tu..


Sambil dok buat tu, sambil lah mulut dok pok pek pok pek...
"knape lah cikgu ni bagi keja skolah kat kakak.. banyak2 pulak tu.. penat tau tangan kakak!"
hehehheh...

3 hari jugak lah dia nak menyiapkan keje skolah ni...
Ibu bukan takmo tolong.. Cuma ibu nak bagi kakak belajar buat sendiri...
Tak nak nanti bila kakak dah terbiasa dengan bantuan dari ibu, next homework pon, kakak akan panggil ibu suruh buat. Tapi ibu tetap bagi semangat kat kakak.. Buat air teh o ais kat kakak... 
Macam semalam, balik dari umah pengasuh, kakak dah janji nak buat homework kat umah. Sebab ibu tak bagi kakak main dgn ain, kakak bagi alasan nak buat kat luar. Ok, ibu bagi permission.
Alih2 kakak balik rumah, bawak balik buku homework yang dah siap complite! Ibu tanya sapa buat? Sebab ibu tahu, itu bukan tulisan kakak. Kakak cakap, kakak ain yang buat...
Hurmmm.. memang kakak kena lah tarbiah dengan ibu!
Lepas tu, ibu padam balik huruf2 yang mana bukan kakak buat. Ibu suruh kakak buat lain...
Nasib baik kakak tak mengamuk.. Yer lahh!! Kakak tahu, itu SALAH kakak.... so, kena lah!

Muhammad pon tak kurang hebat... sebok nak tunjuk yang dia pon ade keje skolah...

 Takde keje lain, mewarna jer lah hobi dia wat masa ni selain sorong keta kecik2 tu...
berusaha gigih nak menyiapkan warna seekor badak dia tu...

 Aduhaiiii.. Tak sabo ibu nak tgk rupe paras badak kamu ni Dek!
Ijau ade.. fink ade.. itam ade... coklat pon hader... huhuu....


 TARAAAAAA!!!!!
kah kah kah kah kah kah
Comellll!!!

ha'aa... yer lahhh... cantik la jugak tuuuuu... badak kaler fink!!
Tak tahannnnnnnnnnn!!!



Read Comments

::CHARECTERS KEGEMARAN KAMI::